Time (magazine)


Time (magazine)

Infobox Magazine
title = TIME


image_size = 200px
image_caption = "Time"'s first cover (March 3 1923)
editor = Richard Stengel
editor_title = Editor
frequency = Weekly
circulation = 3,400,000 per week [ [http://www.magazine.org/circulation/circulation_trends_and_magazine_handbook/16117.cfm Average Circulation] ] (within the U.S.)
category = Newsmagazine
company = Time Inc. (Time Warner)
publisher =
firstdate = March 3 1923
country = USA
language = English
website = [http://www.time.com/ www.time.com]
issn = 0040-781X

"Time" (trademarked in capitals as "TIME") is a weekly American newsmagazine, similar to "Newsweek" and "U.S. News & World Report." A European edition ("Time Europe", formerly known as "Time Atlantic") is published from London. "Time Europe" covers the Middle East, Africa and, since 2003, Latin America. An Asian edition ("Time Asia") is based in Hong Kong. "Time" publishes simultaneously in Canada, with separate advertising. The South Pacific edition, covering Australia, New Zealand and the Pacific Islands, is based in Sydney. In some advertising campaigns, the magazine has suggested that through a backronym the letters T-I-M-E stand for "The International Magazine of Events."

As of mid-2006, Richard Stengel is the managing editor.

History

"Time" was created in 1923 by Briton Hadden and Henry Luce, making it the first weekly news magazine in the United States. The two had previously worked together as chairman and managing editor of the "Yale Daily News" and considered calling the magazine "Facts". ["Henry R. Luce", in "Current Biography 1941, p530] Hadden was a rather carefree figure, who liked to tease Luce and saw "Time" as something important but also fun. That accounts for its tone, which many people still criticize as too light for serious news and more suited to its heavy coverage of celebrities (including politicians), the entertainment industry, and pop culture. It set out to tell the news through people, and for many decades the magazine's cover was of a single person. The first issue of "Time" was published on March 3 1923, featuring on its cover Joseph G. Cannon, the retired Speaker of the United States House of Representatives; a facsimile reprint of Issue No. 1, including all of the articles and advertisements contained in the original, was included with copies of the February 28, 1938 issue as a commemoration of the magazine's 15th anniversary. [ [http://www.brycezabel.com/instanthistory/2006/03/time_magazine_f.html Instant History: Review of First Issue with Cover] ]

On Hadden's death in 1929, Luce became the dominant man at "Time" and a major figure in the history of 20th-century media.

According to "Time Inc.: The Intimate History of a Publishing Enterprise 1972-2004" by Robert Elson, "Roy Edward Larsen […] was to play a role second only to Luce's in the development of Time Inc." In his book, "The March of Time, 1935-1951", Raymond Fielding also noted that Larsen was "originally circulation manager and then general manager of "Time", later publisher of "Life", for many years president of Time, Inc., and in the long history of the corporation the most influential and important figure after Luce."

Around the time they were raising US$100,000 from rich Yale alumni like J.P. Morgan & Co., publicity man Martin Egan and J.P. Morgan & Co. banker Dwight Morrow, Henry Luce and Briton Hadden hired Larsen in 1922 – although Larsen was a Harvard graduate and Luce and Hadden were Yale graduates. After Hadden died in 1929, Larsen purchased 550 shares of Time Inc., using money he obtained from selling RKO stock which he had inherited from his father, who was the head of the B.F. Keith theatre chain in New England. However, after Briton Hadden's death, the largest Time Inc. stockholder was Henry Luce, who ruled the media conglomerate in an autocratic fashion, "at his right hand was Larsen," Time Inc.'s second-largest stockholder, according to "Time Inc.: The Intimate History of a Publishing Enterprise 1923-1941". In 1929, Roy Larsen was also named a Time Inc. director and a Time Inc. vice-president.

By the time of Henry Luce's death in 1967, the Time Inc. stock which Luce owned was worth about US$109 million and yielded him a yearly dividend income of more than US$2.4 million, according to "The World of Time Inc: The Intimate History Of A Changing Enterprise 1960-1989" by Curtis Prendergast. The value of the Larsen family's Time Inc. stock was now worth about $80 million during the 1960s and Roy Larsen was both a Time Inc. director and the chairman of its Executive Committee, before serving as Time Inc.'s vice-chairman of the board until the middle of 1979. According to the September 10, 1979 issue of "The New York Times", "Mr. Larsen was the only employee in the company's history given an exemption from its policy of mandatory retirement at age 65."

After "Time" magazine began publishing its weekly issues in March 1923, Roy Larsen was able to increase its circulation by utilising U.S. radio and movie theatres around the world. It often promoted both "Time" magazine and U.S. political and corporate interests. According to "The March of Time", as early as 1924, Larsen had brought "Time" into the infant radio business with the broadcast of a 15-minute sustaining quiz show entitled "Pop Question" which survived until 1925." Then, according to the same book, "In 1928 […] Larsen undertook the weekly broadcast of a 10-minute programme series of brief news summaries, drawn from current issues of "Time" magazine […] which was originally broadcast over 33 stations throughout the United States."

Larsen next arranged for a 30-minute radio programme, "The March of Time", to be broadcast over CBS, beginning on March 6, 1931. Each week, the programme presented a dramatisation of the week's news for its listeners, thus "Time" magazine itself was brought "to the attention of millions previously unaware of its existence," according to "Time Inc.: The Intimate History Of A Publishing Enterprise 1923-1941", leading to an increased circulation of the magazine during the 1930s. Between 1931 and 1937, Larsen's "The March of Time" radio programme was broadcast over CBS radio and between 1937 and 1945 it was broadcast over NBC radio – except for the 1939 to 1941 period when it was not aired. "People Magazine" was based on "Time"'s People page.

"Time" became part of Time Warner in 1989 when Warner Communications and Time, Inc. merged.

2000s

Since 2000, the magazine has been part of AOL Time Warner, which subsequently reverted to the name Time Warner in 2003.

In 2007, "Time" moved from a Monday subscription/newsstand delivery to a schedule where the magazine goes on sale Fridays, and Saturday subscription delivery. The magazine actually began in 1923 with Friday publication.

In the beginning of 2007, the year's first issue was delayed for approximately a week due to "editorial changes." The changes included the job losses of 49 employees. [cite web|url=http://gawker.com/news/time-inc./time-inc-layoffs-surveying-the-wreckage-229978.php|title=Time Inc. Layoffs: Surveying the Wreckage|accessdate=2007-12-15|publisher=Gawker]

Circulation

In 2007, "Time"'s paid circulation dropped to 3.4 million. [ [http://www.magazine.org/circulation/circulation_trends_and_magazine_handbook Averages calculated by the Magaize Publishers of America from Audit Bureau of Circulations statements for the first and second six months of each year] ]

The magazine has an online archive with the unformatted text for every article published. The articles are indexed and were converted from scanned images using optical character recognition technology. There are still minor errors in the text that are remnants of the conversion into text.

tyle

The distinctive "Time" writing style was parodied most famouslyFact | date=July 2008 in 1936 by Wolcott Gibbs in an article in "The New Yorker": "Backward ran sentences until reeled the mind […] Where it all will end, knows God!"citation The early days of incessantly inverted sentences and "beady-eyed tycoons" and "great and good friends", however, have long since vanished.

Up until the mid-1970s or so,Fact |date=July 2008 "Time" had a weekly section called "Listings", which contained capsule summaries and/or reviews of then-current significant films, plays, musicals, television programs, and literary bestsellers, much like "The New Yorker"'s section "Current Events".

As of mid-2008, the magazine continues to follow French spellings for some words, such as "élite" (with an accent). The magazine has been accused by some of having a liberal bias over the years. With two black and white photographs of Republican Party candidate John McCain and seven color front-page photograph covers of Democratic Party candidate Barack Obama in 2008, the magazine has come under scrutiny by some.

"Time" is also known for its signature red border, introduced in 1927 and changed only twice since then. The issue released shortly after the September 11, 2001 attacks on the United States featured a black border to symbolize mourning. However, this edition was a special "extra" edition published quickly for the breaking news of the event; the next regularly scheduled issue contained the red border. Additionally, the April 28, 2008 issue of "Time" [ [http://www.time.com/time/covers/0,16641,20080428,00.html April 28, 2008 Green border issue] ] featured a change from the signature red border: That 2008 Earth Day issue, dedicated to environmental issues, contained a green border. [MSNBC-TV report by Andrea Mitchell, April 17, 2008, 1:45PM .]

In 2007, "Time" engineered a style overhaul of the magazine . Among other changes, the magazine reduced the red cover border in order to promote featured stories, enlarged column titles, reduced the amount of featured stories, increased white space around articles, and accompanied opinion pieces with photographs of the writers. The changes have met both criticism and praise. [cite web|title=The Time of Their Lives |url=http://nymag.com/news/features/28976/|accessdate=2007-04-22] [cite web|title=Does The Redesign of Time Magazine Mean It Has A New Business Model As Well?|url=http://www.businessweek.com/innovate/NussbaumOnDesign/archives/2007/03/does_the_redesi.html|accessdate=2007-04-22] [cite web|title=Full Esteem Ahead |url=http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/12/20/AR2006122001330.html|accessdate=2007-04-22]

Legal controversy

On September 10, 2007, the Supreme Court of Indonesia awarded former Indonesian President Suharto damages against "Time Asia" magazine, ordering it to pay him one trillion rupiah ($128.59 million) for libel. The High Court reversed the judgment of the Appeal Court and Central Jakarta District Court (made in 2000 and 2001). Suharto claimed more than US$27 billion ($32bn) in the suit against US-based "Time" over a 1999 article which published that he transferred stolen money abroad. [ [http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,22396808-5005961,00.html News.com.au, Suharto wins $128m in damages] ]

Person of the Year

"Time"'s most famous feature throughout its history has been the annual "Person of the Year" (formerly "Man of the Year") cover story, in which "Time" recognizes the individual or group of individuals who have had the biggest effect on the year's news. Despite the title, the recipient is not necessarily an individual – for instance, on January 3, 1983 the personal computer was recognized as "Machine of the Year" (Time.com). In 1989 "Endangered Earth" was named as "Planet Of The Year." In 1999, Albert Einstein was chosen by "Time" as Person of the Century.

Controversy has occasionally arisen because of the designation of dictators and warmongers as "Persons of the Year". The distinction is supposed to go to the person who, for good or ill, has most affected the course of the year; it is therefore not necessarily an honor or a reward. In the past, such figures as Adolf Hitler and Joseph Stalin have been Man of the Year. In 2001, Time was accused of giving way to political correctness when it named Rudy Giuliani Person of the Year instead of Osama Bin Laden.Fact|date=May 2008

In 2006 the Person of the Year was designated as "You", a move that was met with split reviews. Some thought the concept was creative; others wanted an actual person of the year. Others stated, again, that it was due to perceptions of misguided patriotism for many assumed the just bearer of the title to be the President of Venezuela Hugo Chavez. Editor Stengel reflected that, if it had been a mistake, "we're only going to make it once." [cite web|title=The Time of Their Lives|url= http://nymag.com/news/features/28976/|accessdate=2007-04-22]

The Time 100

In recent years, "Time" has assembled an annual list of the 100 most influential people of the year. Originally, they had made a list of the 100 most influential people of the 20th century. These issues usually have the front cover filled with pictures of people from the list and devote up a substantial amount of space within the magazine to the 100 articles about each of the people on the list. There have, in some cases, been over 100 people, when two people have made the list together, sharing one spot.

"Time For Kids"

Written by young reporters, "Time For Kids" is a division magazine of "Time" that is especially published for children and is mainly distributed in classrooms. "TFK" contains some national news, a "Cartoon of the Week", and a variety of articles concerning popular culture. An annual issue concerning the environment is distributed near the end of the U.S. school term. The publication hardly ever reaches above fifteen pages front and back. It is used in many libraries.

Notable contributors

*James Agee
*Margaret Carlson was the first female columnist for "Time".
*Whittaker Chambers was editor of "Time" for a while.
*Richard Corliss and Richard Schickel are film critics for the magazine. Schickel has been with the magazine since 1972 while Corliss has been with it since 1980.
*Ana Marie Cox writes the "Ana Log" (a compilation of political tidbits) for the magazine. She is also an acclaimed blogger and author.
*Lev Grossman, brother of Bathsheba and Austin, writes primarily about books for the magazine.
*Michael Kinsley is a well traveled American journalist and is an essayist for the magazine.
*Joe Klein is an author ("Primary Colors") and a columnist for the magazine who writes the "In the Arena" column for the magazine.
*Nathaniel Lande, author, filmmaker, and former creative director of "Time".
*Will Lang Jr. "1936–1968", Time Life International
*Charles Krauthammer is a commentator for the "Washington Post". He also contributes essays to "Time".
*Robert D. Simon "1950–1987", Time Life International
*Joel Stein is a sometimes controversial writer for the magazine who wrote the "Joel 100" just after "Time "Magazine's Most Influential issue in 2006.

ee also

*All-Time 100 Greatest TV Shows
*All-Time 100 Greatest Novels
*All-Time 100 Greatest Albums
*"The Thriving Cult of Greed and Power", 1991 article about Scientology, by Richard Behar, received Gerald Loeb Award
*All-TIME 100 Greatest Movies
*Time 100

References

External links

* [http://www.time.com/time "Time.com"] - for Breaking News and Analysis (PC & Mac)
* [http://time.mobi/ "Time.mobi"] - for Breaking News and Analysis (Mobile Phones & PDAs)
* [http://www.time.com/time/archives "Time Archive"] - Free Archive of all magazines and covers from 1923 through present
* [http://www.netvibes.com/time "Time universe"] - Time universe on Netvibes
* [http://www.time.com/time/magazine/0,9263,7601230303,00.html Table of Contents of the Inaugural Issue] on March 3, 1923


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • TIME Magazine — Time (magazine) Pour les articles homonymes, voir Time.  Time Magazine {{{nomorigine}}} …   Wikipédia en Français

  • Time (Magazine) — Pour les articles homonymes, voir Time.  Time Magazine {{{nomorigine}}} …   Wikipédia en Français

  • TIME Magazine — Time Erstausgabe 1923 Beschreibung Nachrichtenmagazi …   Deutsch Wikipedia

  • Time (magazine) — Pour les articles homonymes, voir Time. Time Magazine Pays …   Wikipédia en Français

  • Time (magazine) — TIME Ширли Бут на обложке «Тайм» (1952 г.) Специализация: новости Периодичность выхода: еженедельник Язык: английский Издатель (страна): Time Inc. (часть Time Warner) ( …   Википедия

  • Time Magazine — TIME Ширли Бут на обложке «Тайм» (1952 г.) Специализация: новости Периодичность выхода: еженедельник Язык: английский Издатель (страна): Time Inc. (часть Time Warner) ( …   Википедия

  • TIME Magazine political team — The TIME Magazine political team is an award winning team of reporters for TIME Magazine the most widely read news magazine in the US.Michael DuffyPlease expand. [http://www.time.com/time/mediakit/about/biographies/senioreditorialstaff/index.html]… …   Wikipedia

  • Personnalité de l'année selon Time Magazine — Pour les articles homonymes, voir Man of the Year (film, 2006). La Personnalité de l’année (Person of the Year) est un titre qui est décerné chaque année en décembre depuis 1927 par la rédaction de l’hebdomadaire américain Time Magazine à la… …   Wikipédia en Français

  • Personnalite de l'annee selon Time Magazine — Personnalité de l année selon Time Magazine Pour les articles homonymes, voir Man of the Year (film, 2006). La Personnalité de l’année (Person of the Year) est un titre qui est décerné chaque année en décembre depuis 1927 par la rédaction de… …   Wikipédia en Français

  • List of people of Indian origin to be featured on the cover page of Time magazine — Ever since its inception, Time magazine has had cover stories on prominent people of Indian origin. An incomplete list, including examples from both the international edition and the Asia Pacific edition is as follows:*Mohandas Gandhi *Osman Ali… …   Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.