News International


News International
News International
Type Media
Industry Mass media
Founded February 1981
Headquarters London, United Kingdom
Key people Rupert Murdoch
James Murdoch
Tom Mockridge
Products Newspapers and Websites
Owner(s) News Corporation
Website http://www.newsinternational.co.uk

News International Ltd is the United Kingdom newspaper publishing division of News Corporation. Until June 2002, it was called News International plc.[1]

The company's major titles are published by three subsidiary companies, Times Newspapers Ltd, News Group Newspapers[1] and NI Free Newspapers Limited. These newspapers were until 2010 written at a large site in Wapping in east London, near Tower Hill, which earned the nickname "Fortress Wapping" after a fierce dispute with the union to which the workforce had previously belonged. The printing of the papers is now undertaken at Broxbourne, Knowsley and Lanarkshire (the largest and fastest print press in the world).[2]

Between 1987 and 1995, News International owned, through its subsidiary News (UK) Ltd, Today, the first UK national newspaper to be printed in colour. All of News International's newspapers (with the exception of The London Paper, launched in 2006) were founded by other owners, in some cases hundreds of years ago.

In October 2005 News International sold TSL Education, publishers of Times Educational Supplement and other education titles, for £235m ($415m). The Times Literary Supplement, previously part of TSL Education, has been retained by News International as part of this deal. Darwin Ltd, who had taken over the company, continued to produce the same product.

Tower Hamlets has granted permission for the re-modelling of the main building at the News International Wapping compound. The HQ will give a united home to News International, Harper Collins, Dow Jones, Fox and related businesses for the first time and will help to regenerate the Wapping site.[3]

Its main competitor is Associated Newspapers, which is in turn owned by the Daily Mail and General Trust.

Contents

News International Newspapers Limited

Times Newspapers Ltd

Times Newspapers Limited publishes the compact daily newspaper The Times and the broadsheet The Sunday Times.

Times Newspapers was formed in 1967 when The Thomson Corporation purchased The Times from the Astor family and merged it with The Sunday Times, which it had owned since 1959. This company was purchased by Murdoch's News International in February 1981. The acquisition followed an intense 21 days of negotiations with the print unions conducted by John Collier and Bill O'Neill.[4]

In 2006 an American edition of The Times was launched in New York, Boston and some other east coast U.S. cities.

Murdoch states that the law and the independent board prevent him from exercising editorial control.[5]

News Group Newspapers Ltd

News Group Newspapers Ltd publishes the tabloid newspaper The Sun. The News of the World was another tabloid newspaper owned by the company; however its closure was announced on 7 July 2011, following new evidence about a phone hacking scandal at the newspaper. The final issue was released on 10 July 2011.

The News of the World was purchased by Murdoch in January 1969. The Sun was acquired in October 1969 from International Publishing Corporation.

Murdoch states that he acts as a "traditional proprietor"; exercising editorial control on major issues such as which political party to back in a general election or policy on Europe.[5]

NI Free Newspapers Limited

The London Paper was the first newspaper to be launched by News International rather than bought. It was an evening freesheet distributed at bus and rail stations in London. It was published five days a week from September 2006 to September 2009, when it closed faced with competition from other free papers.[6]

Phone hacking allegations

In July 2009 The Guardian, a newspaper owned by Guardian Media Group reported that News Group Newspapers paid in excess of £1m to settle legal cases that threatened to reveal News Group journalists' use on repeated occasions of illegal methods in the pursuit of stories.[7] It has been alleged that News Group staff, including Clive Goodman, illegally accessed voicemail for the mobile phones of thousands of public figures, including politicians and celebrities.[7] Goodman was jailed in 2007 for tapping the mobile phones of three members of the royal staff; this is an offence under the Regulation of Investigatory Powers Act. It was stated by News International at the time that Goodman had acted without their knowledge, and that no other journalists made use of such methods.

The evidence uncovered by The Guardian apparently shows that many more figures were in fact the subject of phone-taps, including Nigella Lawson, Lenny Henry, Gwyneth Paltrow, John Prescott, Boris Johnson and Tessa Jowell. In 2008, the News of the World paid in excess of £400,000 in damages to Gordon Taylor, the chief executive of the Professional Footballers' Association, who was suing the newspaper for its involvement in the illegal interception of messages to his mobile phone. According to The Guardian, this payment, made in exchange for Taylor's silence 'prevented the public from knowing anything about the hundreds of pages of evidence which had been disclosed in Taylor's case.'[8]

In contrast to News International's earlier denials of knowledge, The Guardian cites suppressed evidence revealing that News of the World's editorial staff were involved with private investigators who engaged in illegal phone-hacking, and that both reporters and executives were commissioning purchases of confidential information; this is illegal unless it is shown to be in the public interest. Apparently, these activities were well-known within the News of the World, being "openly paid for by the accounts department with invoices which itemised illegal acts".[8] The paperwork is alleged to show that the above occurred during the tenure of Andy Coulson, who was chief press advisor to David Cameron, leader of the UK's Conservative Party,[8] until his resignation on January 21, 2011.[9]

On 4 July, the Guardian reported that a private investigator at News of the World had hacked into the phone of the murdered teenager Amanda Dowler causing both her parents and police investigating her murder to wrongly believe she was still alive. This occurred during the period that Rebekah Brooks (née Wade) was editor.

On 7 July, British newspaper The Daily Telegraph alleged that the families of dead British service personnel were targeted by private investigators working for the News of the World. This lead to the Royal British Legion severing ties with the paper until such allegations are proved false. On 7 July, James Murdoch announced the final edition of the British newspaper, News of the World, would be published on Sunday 10 July 2011, due to the allegations. [10]

On 15th July Rebekah Brooks resigned as Chief Executive of News International. Her comments on her leaving were:[11]

As chief executive of the company, I feel a deep sense of responsibility for the people we have hurt and I want to reiterate how sorry I am for what we now know to have taken place. I have believed that the right and responsible action has been to lead us through the heat of the crisis. However my desire to remain on the bridge has made me a focal point of the debate. This is now detracting attention from all our honest endeavours to fix the problems of the past. Therefore I have given Rupert and James Murdoch my resignation. While it has been a subject of discussion, this time my resignation has been accepted. Rupert's wisdom, kindness and incisive advice has guided me throughout my career and James is an inspirational leader who has shown me great loyalty and friendship. I would like to thank them both for their support.
Rebekah Brooks

LulzSec attack

On July 19 LulzSec posted a Twitter web-page notice claiming they were responsible for the false page on The Sun newspaper's web site saying Rupert Murdoch had died.[12]

Other holdings

  • News International (Advertisements) Limited
  • News International Associated Services Limited
  • News International Distribution Limited
  • News Printers (Knowsley) Limited
  • News Printers (Scotland) Limited
  • News International Pension Trustees Limited
  • News International Supply Company Limited
  • News International Television Investment Company Limited
  • News International Television Limited
  • NI Syndication Limited

See also

References

  1. ^ a b The Times Online Style Guide – see entry for News International for change from plc to Ltd
  2. ^ Brook, Stephen (2007-10-30). "Murdoch unveils Scottish print operation". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/media/2007/oct/30/newsinternational.newscorporation. Retrieved 2010-05-20. 
  3. ^ El, Mariam (2009-11-11). "Amanda Levete's Wapping plan approved | News". Architects Journal. http://www.architectsjournal.co.uk/5210710.article. Retrieved 2011-07-10. 
  4. ^ The History of The Times, Graham Stewart, HarperCollins, London, 2005.
  5. ^ a b "Minute of the meeting with Mr Rupert Murdoch, Chairman and Chief Executive Officer, News Corporation". Inquiry into Media Ownership and the News. New York: House of Commons Select Committee on Communications. 17 September 2007. pp. 10. http://www.parliament.uk/documents/upload/us.doc. 
  6. ^ Final edition of The London Paper, BBC News, 18 September 2009
  7. ^ a b Davies, Nick (Wednesday 8 July 2009). "Murdoch papers paid £1m to gag phone-hacking victims". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/murdoch-papers-phone-hacking. Retrieved 2009-09-09. 
  8. ^ a b c Davies, Nick (Wednesday 8 July 2009). "Trail of hacking and deceit under nose of Tory PR chief". The Guardian (London). http://www.guardian.co.uk/media/2009/jul/08/murdoch-newspapers-phone-hacking. Retrieved 2009-09-09. 
  9. ^ Wells, Matt (21 January 2011). "Andy Coulson resigns – as it happened". The Guardian. London: Guardian Media Group. http://www.guardian.co.uk/media/2011/jan/21/andy-coulson-phone-hacking-statement. Retrieved 31 January 2011. 
  10. ^ "Murdoch Folds NOTW Over Phone Hacking". Sky News. 2011-07-07. http://news.sky.com/skynews/Home/UK-News/News-Of-The-World-This-Sunday-Last-Ever-Issue-After-Phone-Hacking-Scandal-At-Tabloid/Article/201107116026230?lpos=UK_News_First_Buisness_Article_Teaser_Region_0&lid=ARTICLE_16026230_News_Of_The_World%3A_This_Sunday_Last_Ever_Issue_After_Phone_Hacking_Scandal_At_Tabloidl. Retrieved 07 July 2011. 
  11. ^ "Phone hacking resignation: Statements in full". BBC News. 15 July 2011. http://www.bbc.co.uk/news/uk-14166627. Retrieved 15 July 2011. 
  12. ^ http://www.pcadvisor.co.uk/news/internet/3292121/lulzsec-hacks-the-sun-website/?cmpid=HTML-DN190711&olo=daily%20news

External links



Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Sheridan v News International — (Thomas Sheridan v News Group Newspapers Ltd.) is a court case brought by Tommy Sheridan against the publishers of the News of the World , which began in the Court of Session in Edinburgh, Scotland, on 4 July 2006. As an action for defamation,… …   Wikipedia

  • Asian News International — The Asian News International (ANI) agency provides multimedia news to China and 50 bureaus in India. It covers virtually all of South Asia since its foundation and presently claims, on its official website, to be the leading South Asia wide news… …   Wikipedia

  • SABC News International — is the South African Broadcasting Corporation s international broadcasting news channel.External links* [http://www.sabcnews.com/features/news international/ SABC News International] official website …   Wikipedia

  • The News International — Infobox Newspaper name = caption = type = Daily newspaper format = Broadsheet foundation = ceased publication = price = owners = Jang Group of Newspapers political position = moderate publisher = Jang Group of Newspapers editor = Shaheen Sehbai… …   Wikipedia

  • Asian News International — ou ANI est une agence de presse spécialisée dans les nouvelles concernant le sous continent indien (Asie du Sud). Son siège est situé à New Delhi, en Inde. Elle dispose de 50 bureaux régionaux, en Inde et dans divers pays du monde. Voir aussi… …   Wikipédia en Français

  • Golf Course News International — Golf Course News International, more often referred to as GCNI is a bi monthly golf trade publication based in Birmingham, UK.In September 2006, the Scotland on Sunday newspaper ran an article criticising the content of GCNI. [… …   Wikipedia

  • News Corporation — Type Public Traded as NASDAQ: NWS …   Wikipedia

  • News Corporation — Rechtsform Corporation ISIN US65248E1047 Gründung …   Deutsch Wikipedia

  • International Surfing Day — International Surfing Day, held annually on or near the date of the summer solstice [http://www.newtimesslo.com/strokes and plugs/428/surfs up/ Surf s up] by Jen Ingan, New Times, Strokes and Plugs, June 19, 2008, access date June 27, 2008]… …   Wikipedia

  • News Limited — Traded as ASX: NWS Industry Media Founded Adelaide, South Australia, 1923 Founder(s) Sir Keith Murdoch …   Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.