Broadcasting in the Soviet Union

Broadcasting in the Soviet Union was owned by the state, and was under its tight control and censorship.

Broadcasting's governing body in the Soviet Union was the "USSR State Committee for Television and Radio Broadcasting", or USSR Gosteleradio (Государственный комитет по телевидению и радиовещанию СССР, Гостелерадио СССР), which was in charge both of Soviet TV and Soviet radio.

The problem of broadcasting in the Soviet Union

Because of the Soviet Union's size, there were several problems to overcome. The first was geography; the European area of the Soviet Union was typical East European. Then there were the mountains such as the Urals. There were also the taiga and steppes of the east and the north. Another problem was time; the Soviet Union encompassed 11 different time zones, and thus what would be shown at 6:00 p.m. in Moscow would be different from 6:00 p.m. in Frunze, Kyrgyz SSR (now Bishkek, Kyrgyzstan). The population too was unevenly spread out, the overwhelming majority being west of the Urals. In addition, the Soviet Union also relayed their programming to other Warsaw Pact states.

As a result, Soviet television and Soviet radio required ingenuity to overcome the aforementioned problems as well as to transmit programming to the Communist world.

:"NB: Some of the information in this article is from the 1990 edition of the WRTH (World Radio and Television Handbook). Other information is from the Television in the Soviet Union and Radio in the Soviet Union articles."

oviet standards

Broadcast radio

Although the Soviet Union had domestic shortwave stations, most of the radio stations operated in the AM band. In typical Soviet fashion, neither the sites nor the frequencies of domestic AM or SW stations were ever disclosed, thus leaving shortwave listeners wanting to tune into Soviet radio to memorize the frequencies and remember where the sites were. However, the AM/SW programming was relayed on FM, using the OIRT FM band (66-73 MHz).

Television

The Soviet Union used SECAM D (VHF) and K (UHF) (also known as CIS-SECAM). The Soviet Union also used the OIRT VHF band (the "R" channels ranging from chs. R1 to R12) and the pan-European/African UHF band.

Radio services

Home services

There were three national radio channels. The first was the All-Union First Programme. This channel was one of the most adaptable radio channels in the Soviet radio system. The second channel was called Radio Mayak. Mayak is Russian for "lighthouse", and thus is an all-union musical and literary channel designed to be the "lighthouse" of Soviet music and literature. The Third Programme also was a musical and literary channel, but mostly pop music.

External services

Most people who have listened to shortwave are familiar with Radio Moscow, the main Soviet shortwave radio station. However, that's only part of the picture. Soviet radio also had Radio Station Peace and Progress, officially called the "Voice of Soviet Public Opinion". Most republics also had an external service, relayed by Radio Moscow's transmitters. Radio Moscow also relayed other radio stations from their satellite states, such as Radio Afghanistan.

Television services

National television channels

Generally there were four channels (called "programmes" in the typical European fashion then). The first channel (1st Programme) was the main channel. It was also the most adaptable for the republics to utilize (see "Regional services" below). Other channels were the All Union Programme (the second channel), the Moscow Programme (the third channel aimed mostly at Moscow), and the Fourth Programme (the fourth channel).

Television programming

Soap operas and TV series of original cast were rare until the last decade; a notable example is "Seventeen Moments of Spring" which quickly became a cult film. It involved the exploits of Stirlitz, a Soviet superspy in Nazi Germany, who inspired many jokes (see Russian humour). However in the later years quite a few of soap operas were brought in from the West (The United States, Brazil, etc)., and a number of detective series were cast locally.

Regional services

In addition to the national radio and television channels, each SSR and ASSR had its own state radio and television company or state broadcasting committees, although other regions were allowed regional state broadcasting companies/committees. Taking the Chechen-Ingush ASSR as an example, one would see that there was a lot of flexibility in the Soviet radio and television system.

Like other areas of the Soviet Union, the four national television channels, Radio Mayak, the All-Union First and Third Programmes, and (if equipped with appropriate transmitters) Radio Moscow would be broadcast by either a Television and Radio Company of the Chechen-Ingush Autonomous Soviet Socialist Republic or by a State Committee on Radio and Television Broadcasting. However, in the First Programme (TV) and in the All-Union First Programme (radio), the Company/Committee was allowed to broadcast regional programming alongside the official First Programme/All-Union First Programme schedule. Depending on the political status of an administrative division, the Company/Committee would broadcast the regional programming in either Russian or the local language. In the Chechen-Ingush ASSR's case, the regional programmes would be broadcast in Russian, Chechen, or Ingush.

The Company/Committee would also broadcast additional channels for their coverage area only. Such cases were usually a second programme, known by a special name, in the main language of the SSR/ASSR. Other districts had their own local programming, and cities such as Moscow and Leningrad had special programs, broadcasting only in the evening and on FM.

atellite services

Aside from Canada's ANIK satellite system and the U.S.'s satellite system, the Soviet Union had the largest and most ingenious domestic satellite system in the world. Part of its ingenuity laid in the programming itself. The Soviet Union was a master at time-shifting programmes so that everyone in the Soviet Union could enjoy radio and television programming. This involved several solutions to the Soviet Union's geography and time zone problems:

*Schedule. The national television channels were only on the air for part of the day. This would make it easy for transmitting the channels throughout the Union. For instance, the Fourth Programme aired from 1300-1740 GMT. This would make it easy for the Fourth Programme to be aired by satellite.
*Time-shifting. This is the heart of the programming aspect of the Soviet television system. By time-shifting programmes, this allowed the Soviet Union and countries that relayed Soviet television (such as Warsaw Pact states) to enjoy programming in their own time zone.

The timeshift grid

There were two types of timeshifting in the Soviet Union. The first was used by both the All-Union First Programme and the First Programme (TV). For simplicity, this system is denoted as the "Radio/TV Orbita" system (named after the editions of these 1st programmes when they are time-shifted). All other national television channels (the All-Union, Moscow, and Fourth Programmes), including Radio Mayak and the Third Programme, used the "Double program" composite time-shifting format.

The Radio/TV Orbita system

*Radio/TV Orbita-1 (UTC +11, +12, and +13 time zones)
*Radio/TV Orbita-2 (UTC +9 and +10 time zones)
*Radio/TV Orbita-3 (UTC +7 and +8 time zones)
*Radio/TV Orbita-4 (UTC +5 and +6 time zones)
*All-Union First Programme/First Programme (UTC +2, +3, and +4 time zones)

The "Double Program" system

The "double program" system was the other system used for time-shifting programmes. Like the "Radio/TV Orbita" system, identical content would be broadcast on the time-shifted versions, and, in the case of the Third Programme (radio), followed the same type of editions as the All-Union First Programme. However, it was different in that, especially on TV, it was a composite time-shifting system. This means that multiple services could be broadcast on the same edition and thus reduce the cost of broadcasting several different editions of the channels.

Editions of the Third Programme (radio):
*Third Double-1 (UTC +11 and +12 time zones)
*Third Double-2 (UTC +9 and +10 time zones)
*Third Double-3 (UTC +7 and +8 time zones)
*Third Double-4 (UTC +5 and +6 time zones)
*Third Programme (UTC +2, +3, and +4 time zones)

Composite editions of the All-Union, Moscow, and Fourth Programmes (TV):
*Double 2 (UTC +9 and +10 time zones)
*Double 3 (UTC +7 and +8 time zones)
*Double 4 (UTC +5 and +6 time zones)

The satellites

The Soviet domestic satellite system was also known as Orbita - in 1990 there were 90 Orbita satellites, supplying programming to 900 main transmitters and over 4,000 relay stations. The most famous Soviet satellites were the Molniya satellites; other satellite groups were the Gorizont, Ekran, and Stasionar satellites. With the right equipment, people outside the Soviet Union who used TVRO satellite television could receive Soviet television programming.

News

The Soviet Union's radio news and television news was provided almost entirely by the Telegraph Agency of the Soviet Union, commonly known as TASS.

TASS still exists today, transformed into the Information Telegraph Agency of Russia (ITAR-TASS). It occupies a Stalin-era building in Moscow, characterised by a bas-relief sculpture above the main entrance. However, much like its counterparts in cinema and the press, it has suffered since the collapse of Communism.

Broadcasting post-Soviet Union

With the collapse of the Soviet Union in 1991, the Soviet broadcasting landscape also changed. Instead of one uniform system for radio and television broadcasting, there are now multiple systems, one for each country. Nowhere is this more obvious than in the republics themselves. Below is an incomplete list of the changes to the television system in the republics, in alphabetical order:

Armenia

"1990"

"Broadcasters": Radio Yerevan (radio), Yerevanskaja studija televidenija (TV)

"2005"

"Main broadcasters": Hayastani Azgain Radio (Armenian National Radio), [http://www.armtv.com Armenian National Television] , [http://www.armeniatv.am Armenia TV]

Azerbaijan

"1990"

Broadcasters: Radio Baku (radio), Bakinskaka studija televidenija (TV)

"2005"

Main broadcaster: Azärbaycan Dövlät Teleradio Verilisläri Sirkäti (State Radio and Television Company of Azerbaijan)

Belarus

"1990"

"Broadcasters": Radio Minsk (radio), Minskaja studija televidenija (TV)

"2005"

Main broadcaster: Nacyjanalnaja Dzjarzaúnaja Teleradyjokampanija Respubliki Belarus (State Television and Radio Company of Belarus)

Estonia

"1990"

Broadcasters: Eesti Raadio (radio), Eesti Televisioon (TV)

"2005"

Main broadcasters: Eesti Raadio, [http://www.etv.ee Eesti Televisioon] , [http://www.kanal2.ee Kanal 2] , [http://www.tv3.ee TV3 ViaSat]

Georgia

"1990"

Broadcasters: Radio Tbilisi (radio), Tbiliskaja studija televidenija (TV)

"2005"

Main broadcaster: Saqartvelos Teleradio Korporacia (Georgian National Broadcasting Corporation)

Kazakhstan

1990Broadcasters: Radio Alma-Ata (radio), Alma-Atkinskaja studija televidenija (TV)

Kyrgyzstan

1990Broadcaster: Dom Radio

Latvia

1990Broadcasters: Latvijas Radio (radio), Rizhskaja studija televidenija (TV)

Lithuania

1990Broadcasters: Lietuvos Radijas (gov. radio), Radio M-1 (non-gov. radio), Vilnjusskaja studija televidenija (TV)

Moldova

1990

Broadcasters: Radio Kishinev (radio), Kishinevskaja studija televidenija (TV)

2006

Broadcasters: TeleRadio Moldova [http://www.trm.md] , ProTV Chişinău [http://www.protv.md]

Tajikistan

1990Broadcaster: State Committee for Broadcasting and Television of the Republic of Tajikistan:*Radio Dushanbe

2005Main broadcaster: Tajik Radio

Turkmenistan

1990Broadcaster: Radio Ashkabad

Ukraine

1990Broadcasters: Radio Kiev (radio), Kievskaja studija televidenija (TV)

Uzbekistan

1990Broadcasters: Radio Tashkent (radio), Tashkentskaja studija televidenija (TV)

Russia

See

ee also

*Radio in the Soviet Union
*Television in the Soviet Union

External links

*ru icon [http://www.tvmuseum.ru Russian Museum of Radio and TV website]


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • Radio in the Soviet Union — Radio broadcasting in the Soviet Union, like all other media, was owned by the state and was under its tight control and censorship.The governing body in the late Soviet Union was USSR State Committee for Television and Radio Broadcasting , or… …   Wikipedia

  • Media of the Soviet Union — may refer to: Broadcasting in the Soviet Union Radio in the Soviet Union Television in the Soviet Union Printed media in the Soviet Union This disambiguation page lists articles associated with the same title. If an …   Wikipedia

  • Television in the Soviet Union — was owned by the state and was under its tight control and censorship.The governing body in the former Soviet Union was USSR State Committee for Television and Radio Broadcasting , or USSR Gosteleradio (Государственный комитет по телевидению и… …   Wikipedia

  • Censorship in the Soviet Union — was pervasive and strictly enforced.Censorship was performed in two main directions: *State secrets were handled by Main Administration for Safeguarding State Secrets in the Press (also known as Glavlit) was in charge of censoring all… …   Wikipedia

  • Dissolution of the Soviet Union — Tanks at Red Square during the 1991 Soviet coup d état attempt Participants People of the Soviet Union Federal government …   Wikipedia

  • Persecution of Christians in the Soviet Union — The history of Orthodoxy Christianity (and other religions) in the Soviet Union was not limited to this story of repression and secularization. Communist policies toward religious belief and practice tended to vacillate over time between, on the… …   Wikipedia

  • Copyright law of the Soviet Union — Copyright in Russia • Copyright law of the Soviet Union • Copyright law of the Russian Federation • International copyright relations of Russia The Copyright law of the Soviet …   Wikipedia

  • Printed media in the Soviet Union — Printed media in the Soviet Union, i.e., newspapers, magazines and journals, were under strict control of the Communist Party and the Soviet state.Early Soviet Union* Zhizn Natsional nostei,(Life of the Nationalities): a journal published by… …   Wikipedia

  • Soviet Union — USSR and CCCP redirect here. For other uses, see USSR (disambiguation) and CCCP (disambiguation). Soviet redirects here. For the term itself, see Soviet (council). For other uses, see Soviet (disambiguation). Union of Soviet Socialist Republics …   Wikipedia

  • Ministry of Communications (Soviet Union) — Ministry of Communications of the USSR Министерство связи СССР Official emblem of the Ministry of Communications of the USSR on a Soviet Union stamp (1972). The Ministry of Communications was responsible for issuing postage stamp …   Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.