National Educational Television

National Educational Television
Type Defunct Broadcast television network
Country United States
Availability United States / Canada
Founded November 1952
Owner Ford Foundation
Corporation for Public Broadcasting
Launch date May 25, 1953 (as network)
Dissolved October 4, 1970
Replaced by PBS
The color NET logo was incorporated into a model building at the beginning and end of Mister Rogers' Neighborhood from November 10, 1969 to October 2, 1970.

National Educational Television was an American non-commercial educational public television network in the United States from May 16, 1954 to October 4, 1970. It was replaced on October 5, 1970, by Public Broadcasting Service (PBS), its direct successor, which continues to the present.

Contents

History

The network was founded as the Educational Television and Radio Center (ETRC) in November 1952 by a grant from the Ford Foundation's Fund for Adult Education. It was originally a limited service for exchanging and distributing educational television programs produced by local television stations to other stations; it did not produce any material by itself.[1]

In the spring of 1954, ETRC moved to Ann Arbor, Michigan, and on May 16 of that year it began its operation as a "network". It put together a daily five-hour package of television shows, releasing it primarily on kinescope film to the affiliated stations by mail.[2] The programming was noted for treating subjects in depth, including hourlong interviews with people of literary and historical importance. The programming was also noted for being dry and academic, with little consideration given to entertainment value, a marked contrast to commercial television. Many of the shows were designed as adult education, and ETRC was nicknamed the "University of the Air".[3]

The center's headquarters moved from Ann Arbor, Michigan to New York City in 1958 and the organization became known as the National Educational Television and Radio Center (NETRC).[1]

The center became more aggressive at this time, aiming to have the role of the U.S.' fourth television network. This included the beginning of imported programming from the BBC into the United States. It increased its output to ten hours a week.[1]

The organization changed tack again in November 1963. It renamed itself National Educational Television, and spun off its radio assets. Under the centerpiece show NET Journal, NET began to air controversial, hard-hitting documentaries that explored numerous social issues of the day such as poverty and racism. While praised by critics, many affiliates, especially those in politically and culturally conservative markets, objected to the perceived liberal slant of the programming. [1]

In 1966, NET's viability came into question when the Ford Foundation decided to begin withdrawing financial support because of NET's continual need for additional funding. In the meantime, the affiliated stations tried to keep the network alive by developing a reliable source of revenue.

The U.S. government intervened and created the Corporation for Public Broadcasting in 1967 to fund the network for the time being. However, the CPB's intent was to create its own public broadcasting network. The CPB embarked on that course of action because many NET affiliates were alienated by the programming that network offered. These affiliates further felt that NET's simultaneous production and distribution of programming constituted a conflict of interest.

NET's 6th and final ID. (February 19, 1968 to October 4, 1970)

PBS first began operations in 1969, with NET still producing several shows. However, NET's refusal to stop airing the critically praised but controversial documentaries led to the decision of both Ford and the CPB to shut the network down. In early 1970, both threatened to cut their funding unless NET merged its operations with Newark, New Jersey public station WNDT-TV. (This did not, however, end the production and distribution of hard-hitting documentaries on public television, since PBS itself continues to distribute and CPB continues to help fund series including Frontline, POV and Independent Lens to this day.)

On Monday, October 5, 1970, the exact day that PBS began broadcasting, NET and WNDT-TV officially completed their merger. NET ceased to operate as a separate network from that point, although some NET-branded programming, such as NET Journal, was part of the PBS schedule for another couple of years before the identity was finally retired. WNDT's call sign was changed to the present WNET shortly thereafter. Some shows that began on NET, such as Sesame Street, continue to air on PBS today.

The NET acronym has since been revived twice: first in 1993 through 1997 as National Empowerment Television (later known as "America's Voice"), a cable channel that aired news and talk programming catering to a conservative (especially paleoconservative) audience; and in 2005, when Nebraska ETV and Nebraska Public Radio were united under a single name, Nebraska Educational Telecommunications.

Naming

  • 1952-1958: Educational Television and Radio Center (ETRC)
  • 1958-1963: National Educational Television and Radio Center (NETRC)
  • 1963-1970: National Educational Television (NET)

See also

  • PBS idents (includes IDs for NET)
  • Public Broadcasting Laboratory
  • List of United States television networks

References

  1. ^ a b c "National Educational Television (NET)". University of Maryland. April 20, 2005. http://www.lib.umd.edu/NPBA/subinfo/net.html. Retrieved 2009-02-14. 
  2. ^ "Ford Foundation Activities in Noncommercial Broadcasting, 1951-1976". Ford Foundation. 2009. http://www.fordfound.org/archives/item/0303/text/012. Retrieved 2009-02-14. 
  3. ^ Carolyn N. Brooks (29 November 2007). "National Educational Television Center (NET)". Museum of Broadcast Communications. http://www.museum.tv/archives/etv/N/htmlN/nationaleduc/nationaleduc.htm. Retrieved 2008-12-30. 

External links

External links


Wikimedia Foundation. 2010.

Look at other dictionaries:

  • National Educational Radio — (NER) was a division of the National Association of Educational Broadcasters, operating between 1963 and 1973 in the United States of America. In June 1963, the National Association of Educational Broadcasters proposed creating a semi autonomous… …   Wikipedia

  • Educational Television Stations — was a division of the National Association of Educational Broadcasters (NAEB), created at the association s 1963 convention. The new division had the following responsibilities:* Activation and development of new educational television stations.… …   Wikipedia

  • Educational television — is the use of television programmes in the field of education. It may be in the form of individual programmes or a dedicated television channel.Many children s television series are educational, ranging from dedicated learning programmes to those …   Wikipedia

  • Kentucky Educational Television — Infobox Broadcast call letters = Kentucky Educational Television city = station station slogan = The Kentucky Network station branding = KET analog = see table below digital = see table below other chs = affiliations = PBS network = founded =… …   Wikipedia

  • Israeli Educational Television — Infobox Network network name = Israeli Educational Television הטלוויזיה החינוכית הישראלית network logo = country = flagicon|Israel Israel network type = Terrestrial television cable television available = National owner = Israeli Ministry of… …   Wikipedia

  • Oklahoma Educational Television Authority — statewide Oklahoma Branding OETA Slogan The Oklahoma Network Channels Analog: see table below Digital …   Wikipedia

  • Michael J. Kirwan Educational Television Center — U.S. National Register of Historic Places …   Wikipedia

  • Television broadcasting in Australia — began on the 16 September 1956 in black and white at TCN 9 in Sydney, and has since expanded to include a broad range of public, commercial, community, subscription, narrowcast and amateur stations across the country.Colour television was… …   Wikipedia

  • Television in Australia — began as early as 1934 in Brisbane with experimental transmissions by amateur station VK4CM.cite web title = Birth of Our Nation publisher = Brisbane Courier Mail url = http://www.news.com.au/couriermail/extras/federation/Timelines/CMFedTimelineNa… …   Wikipedia

  • Television in Colombia — Television live broadcast in Inravisión studios during the mid 1960s (Bogotá), where the first Colombian television shows were produced Television in Colombia or Colombian television (Spanish: Televisión de Colombia) is a media of Colombia. It is …   Wikipedia


Share the article and excerpts

Direct link
Do a right-click on the link above
and select “Copy Link”

We are using cookies for the best presentation of our site. Continuing to use this site, you agree with this.